Veel gestelde vragen over Mindfulness

Antwoorden op meest gestelde vragen over Mindfulness en Mindful Moves.

 

Waarom Mindful Moves?

Waar het om gaat is in essentie ontspannen, minder stress en meer genieten. De sleutels daarbij? Aandacht, Beweging en Compassie. Werken aan jezelf, je lichaam en geest: de stressknop leren hanteren in de vorm van Mindfulness, Mindful Yoga en een Gezonde Mindset en Levensstijl. Mindful Moves is een plek waar het samenkomt met aandacht voor alle leeftijden, verschillende levens- en werksituaties en voor (aanstaande) ouders.

Vragen over Mindful Yoga of  het  Lifestyle  aanbod?

  • Meld je aan voor een proefles of een korte workshop/cursus. Kom het gewoon ervaren!

Vragen over Mindfulness?

  • Hier wordt antwoord gegeven op de meest gestelde vragen. Maar natuurlijk zijn er ook gratis kennismakingslessen en/of lezingen.  Heb je een verzoek voor een lezing? Laat het me weten!

 

Wat is Mindfulness?

Mindfulness…je hoort het overal maar wat ís het nu eigenlijk en waarom mindfulness?  De Mindfulness training reikt handvatten aan voor een grotere balans in je leven, ook bij moeilijke en stressvolle situaties.  Mindfulness is een aandachtstraining waarmee je leert je stressknop te hanteren en  gemakkelijker te ‘schakelen’ in situaties die je nu als stressvol ervaart. Je leert schakelen tussen hollen en stilstaan, uit de doe-modus stappen. Door middel van deze aandachttraining doorbreek je de spiraal van automatische gedachten over jezelf, het piekeren of gevoelens van onrust en spanning. Mindfulness leert je de automatische piloot uit te zetten zodat je vanuit innerlijke vrijheid, rust en wijsheid bewuste keuzes kunt maken en doelgericht actie kunt ondernemen.

 

Wat betekent mindful?

Mindful wordt nogal een verward met mindfull. Kenmerken van een mind full (=vol hoofd)  o.a. het je opgejaagd voelen, piekeren, slecht slapen, slechte(re) concentratie, snel moe, geen energie, kort lontje. Vaak ook lichamelijke klachten. Kenmerken van mindful (=rust in je hoofd ): je rustig voelen, bewust van je keuzes, meer geconcentreerd, hoofd- en bijzaken beter kunnen scheiden, bewuster omgaan met keuzes waardoor je energie overhoudt, meer kunt genieten en lekkerder in je vel zitten.

 

Ik heb juist weinig energie en tijd. Hoe kan mindfulness dan helpen?

We zijn gewend om altijd maar bezig te zijn.We schieten ’s morgens meteen in de “doe-stand”, leven in ochtend- deadline-, werk-, relatie- en omgevingsstress én stress veroorzaakt door innerlijke drukte. Al is het alleen al ons to-do lijstje, het plannen en alles wat ‘belangrijk’ is dat gedaan moet worden. En dit dag na dag na dag… met als gevolg dat tweederde van de Nederlanders na het werk geen energie meer heeft.  Niet in staat de stressknop naar believen ‘uit’ te zetten.

Er is gezonde stress. Het genieten van een uitdaging is daar een voorbeeld van. Als je kunt schakelen en na een stressvolle actie kunt ontspannen, dan herstel je en blijf je energiek en fit. Helaas verliezen we energie en vitaliteit door maar door te gaan. Heb je stressklachten, dan ben je min of meer ‘uit evenwicht’. Onze gedachten razen door, ons lijf is gespannen. Kortom…we slagen er niet in optimaal energiek en vitaal aan de dag te beginnen. Laat staan om na een drukke werkdag nog vitaal te zijn!

Stressklachten hebben een belangrijke functie: ze zijn de eerste signalen dat je teveel hooi op je vork neemt. De neiging om signalen te negeren, zijn zeker niet helpend. Harder gaan werken als het werk je boven het hoofd stijgt is begrijpelijk, maar niet wenselijk. Het is het tegenovergestelde van wat je zou kunnen doen om werkstress en uiteindelijk een burn-out te voorkómen. Juist als je teveel op je bord hebt is het belangrijk om momenten van ontspanning in te lassen. Het klinkt simpel…maar als stress ons gewoontepatroon is geworden is het knap lastig, soms onmogelijk, om de stressknop naar keuze ‘aan of uit’ te zetten. Mindfulness biedt je handvatten om de stressknop te leren hanteren.

 

Wat levert een training me op?

Mindfulness is zeker geen ‘quick fix’ maar biedt je wel de handvatten om met stress te leren omgaan. De grote ‘winst’ van Mindful in het leven staan is dat je stressbestendig bent, vanuit kalmte, evenwicht, je bewust bent van je keuzevrijheid. In het dagelijks leven, relaties, je werk en in moeilijke en stressvolle situaties.

Enkele aantrekkelijke bij-effecten.

1.Je wint aan tijd. Mindfulness is geen verloren tijd zoals veel mensen denken. Je wint zelfs aan tijd omdat je in allerlei situaties, bij geregelde Mindfulness beoefening, helder en alert aanwezig bent waardoor je hoofd- en bijzaken beter kunt scheiden. Het biedt een natuurlijk tegenwicht en draagt bij aan meetbare vermindering van stress, het voorkomen van burn-out en lichamelijke klachten.

2. Meer rust en plezier. Deelnemers ervaren door Mindfulness  vaak meer rust, plezier, minder pijn en ontdekken hierin een enorme verrijking  in hun leven. Mensen die de wens hebben ‘gelukkiger’ te willen zijn of mensen die veel tobben of piekeren kunnen baat hebben bij deze cursus, evenals mensen die het moeilijk vinden zich te concentreren en last hebben van stress en/of slecht slapen.

 

Is de training iets voor mij?

Je loopt misschien concreet tegen iets aan. Je wilt iets leren. In onze 24uurs economie hebben we allemaal te maken met stress en overmatig veel prikkels. Je kiest voor Bewuste Balans in je leven. Als je gezond bent, biedt Mindfulness je de handvatten om effectiever te werken met behoud van energie, vitaliteit en kracht.

Wil je weer (meer) ontspannen en genieten dan is daar geen medicijn of geen kant-en-klaar ‘kunstje’ voor.  Je kunt over mindfulness lezen, denken, je kunt erover praten…het gaat vooral om natuurlijk leren; ontspannen en met plezier, het jezelf gunnen je los te koppelen (!) en tijd, zorg en aandacht aan jouw welzijn te geven. Het duurt 60 dagen voor je nieuwe patronen eigen gemaakt hebt. Tijdens de training, krijg je veel oefeningen die je thuis en op het werk, zelfs in je vakantie of in je dagelijkse leven, heel praktisch kunt toepassen met het doel een nieuwe houding te integreren in je dagelijks leven.

Spanningsklachten en onverklaarbare lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld hyperventilatie, burnout, maag- darm problemen, spanningshoofdpijn, angstklachten, of een gevoel van disbalans, zijn het type klachten waar je via individuele begeleiding en/of door deelname aan de groepslessen, vermindering van klachten en aanzienlijke verbetering in je gezondheid en welbevinden kunt brengen. Het doel van de Mindfulness training  is om vanuit je kracht,  je klachten te verhelpen; weer in balans terug te komen door middel van nieuwe inzichten en nieuwe gedragspatronen die eerder niet binnen je bereik lagen.

 

Is mindfulness zweverig?

Mensen vragen me weleens of het zweverig is. Of plaatsen mindfulness in de hoek van alleen maar mediteren. Het is geen van beiden. Mindfulness is een combinatie van oosterse meditatietechnieken en westerse psychologische kennis en praktisch toepasbaar in het dagelijks leven. Mindfulness is een training in opmerkzaamheid. We werken met verschillende aandachtoefeningen waarbij je de aandacht naar binnen richt in plaats van wat we meestal gewend zijn…de aandacht naar buiten te richten. Zweverig is het zeker niet. Wel even wennen misschien om je aandacht te trainen. Je bewust te worden wanneer je in automatische gewoonten en patronen stapt en je bewust worden dat je je niet hoeft te identificeren met je gedachten.

Omdat alle oefeningen praktisch toepasbaar zijn in je leven, relaties en werk, zul je snel merken dat de voordelen van mindful leven erg praktisch zijn. Ervaren en inzicht gaan hand in hand!

Wetenschappelijk bewezen succesvol

De mindfulness training is door John Kabat-Zinn, verbonden als microbioloog aan het academisch ziekenhuis van Massachusetts, bij wijze van experiment opgezet. Hij wilde iets doen voor patiënten, die te horen kregen dat er niets anders opzat dan te leren leven met hun klachten. Maar hóe ze dat moesten doen, kon niemand hun vertellen. Kabatt-Zinn had het vermoeden dat aandacht gerichte meditatie hen zou kunnen helpen om meer grip te krijgen op hun pijn, hun verdriet daarover en hun zorgen voor de toekomst. En het werkte. De resultaten van zijn ‘Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)- programma waren verrassend: de fysieke klachten van de patiënten namen af en ook geestelijk voelden ze zich beter. Het programma werd vervolgens standaard ingevoerd in het ziekenhuis.

Uit verschillend onderzoek blijkt dat een training mindfulness positieve effecten heeft bij mensen met chronische pijn, hartklachten, maagdarm problemen, angststoornissen, depressie en slaapproblemen en … dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Steeds meer bedrijven nemen Mindfulness op als succesvolle interventie ter preventie van stress of bij verzuim door stress maar ook om mensen de tools in handen te geven waarmee ze met meer concentratie en plezier werken hetgeen bijdraagt aan de vitaliteit en werksfeer!

 

Wat is dan het geheim van mindfulness? Waarom gaan mensen zich er beter door voelen?

In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of in de toekomst en kunnen we ‘zomaar’ een deel van de dag ‘missen’. Steeds dwalen onze gedachten af naar dingen die ons bezighouden. Toch baseren we onze meningen en besluiten op basis van onze gedachten. Tijdens de training krijg je een gereedschapskist die je vult me je eigen handvatten en leert hanteren in je dagelijkse leven, werk en relaties. Daarnaast worden ervaringen een stuk levendiger en intenser.

Stress voelen we meestal pas aan het einde van de dag, als we naar huis gaan met pijn in onze schouders. Vervelende gevoelens of emoties en pijn stoppen we vaak weg. Of we zoeken naarstig naar een oplossing. De kunst van mindfulness is om van een afstandje te kijken; onze gedachten zijn niet ‘de werkelijkheid’ en we hoeven  ons er niet mee te identificeren. Het zijn maar gedachten. Voor veel mensen blijkt dit een van de meest bevrijdende inzichten van mindfulness.

Maar misschien is het belangrijkste positieve effect dat je meer vertrouwd raakt met wat zich in je lichaam en hoofd afspeelt. Een vaardigheid die je leert door te oefenen

In veel therapieën en door psychologen wordt mindfulness toegepast. En met succes.  Het is wel  vanuit het jezelf gunnen, (dus met je hart) werken; na elke bijeenkomst krijg je aandachtspunten en oefeningen mee waar je in je dagelijkse leven mee aan de slag kunt. Dat is ook nodig om een andere manier van kijken aan te leren.  Je leert door te oefenen, niet door erover te lezen. Want hoe logisch en simpel het ook klinkt wat we in de training leren, het is wennen om uit je oude patronen te stappen en ruimte, rust en vrijheid te ervaren!

 

Gaat het in de training om alleen maar praten?

Nee zeker niet!  Het een training in aandacht. We doen veel praktische no-nonsense oefeningen waar je in de dagelijkse leven en werk meteen mee kunt werken!

Ik ben een groot voorstander van natuurlijk leren en ervaren. Zelf neem ik bij voorkeur deel aan cursussen waar in een ontspannen, plezierige sfeer mensen bijeen komen en ik – na afloop-  helemaal ontspannen, opgeladen, verfrist en geïnspireerd naar huis ga. Meestal is het effect van zo’n cursus blijvend. Juist omdat  ik me verbonden heb met iets waar ik plezier aan beleefd heb. Voor mij is deze manier van werken dan ook de essentie in de begeleiding die ik bied. Mijn jarenlange ervaring en kennis als trainer en begeleider zet ik in om, via cocreatie, ‘de sleutels’ van mindful leven door te geven. Zowel in individuele begeleiding, als in de trainingen, workshops en cursussen.

 

Een vraag aan jou! Wat denk je ervan om goed voor jezelf te zorgen?

Het lijkt zo gemakkelijk.  Dagelijks tijd te nemen om te schakelen van “dóen” naar “zijn” om tegenwicht te bieden en een gezonde balans, meer vitaliteit en energie te ervaren.  Dat tegenwicht ervaren is van levensbelang; het brengt je bij je innerlijke hulpbronnen waardoor je met helder hoofd, hart en geest, krachtig en stevig in je leven staat.  Toch is het leren door te dóen en ervaren. Kom naar een kennismakingsles of meld je aan!