Mindful met je baby

Mindful met je baby

Na de komst van je baby  verandert er van alles in je leven. Je bent opeens fulltime  ouder  voor de rest van je leven. Soms even wennen. Aan de drukte, de onrust en de zorg die het krijgen van een baby met zicht meebrengt naast het grote gevoel van geluk dat je kunt ervaren. Maar soms gebeurt er zoveel, zijn er emoties (vooral als drukte of ‘gebroken nachten’ en stress rondom slapen of huilen van de baby  je soms opbreken) en heeft je hormoonhuishouding nog wat tijd nodig om zich te reguleren. Dan heb je ongestoorde tijd met je baby nodig om alles op zijn plek te laten vallen.

Een feit is….Een totaal van jou afhankelijk mensje maakt dat je een soort  ‘hooggevoeligheid’ ontwikkelt. Je kijkt, bent alert en reageert op alle prikkels en signalen die je baby afgeeft.  Heeft  de kleine honger? Een natte luier? Slaap? Je bent puur sensitief: ervaart alles  intenser, voelt sterk mee, én …  raakt ook sneller overprikkeld dan je misschien gewend bent van jezelf.

Kortom: je leven is een stuk drukker en voller met een baby en je hebt zorgen die je eerder nog niet kende.

 

Alles verandert in je/jullie leven!

De komst van je baby, betekent ook de ‘geboorte’ van een moeder, een vader en een gezin.

Je oude leventje komt niet terug en het is niet meer dan normaal dat dit wat aanpassing vraagt van jou/jullie.

Laat als kersverse ouder stress en alles wat er “móet” niet tussen jou en het genieten komen.

Het is het waard om te genieten van kleine dingen en maar gewoon te accepteren hoe  je je soms voelt na de geboorte van je baby.

 

Wat je kunt doen:

Neem tijd voor ontspannen…soms tussendoor even ‘op adem komen’, jezelf rust gunnen. Een minuut bewust ontspannen ademen en je aandacht focussen kan al het grote verschil maken. Als de baby slaapt je to-do lijst laten liggen en ook zelf rust nemen. Kies momenten en activiteiten om even niet te zorgen maar te genieten samen met je baby:

  • Kom je met je baby naar de lessen mam & baby yoga, dan zijn er handige tips, do’s en don’ts om mindful ouder te zijn:  aandachtvol genieten van je baby en  zorgen voor jezelf en je lijf.
  • De lessen babymassage gaan in op aandachtvol (mindful)  samen genieten en ontspannen.

 

Andere stressfactoren

  • Onrust in je lijf en spanning in je hoofd kan ongemakken opleveren. Tijd nemen om te relaxen na je zwangerschap kan jouw gevoel van kalmte, rust en welzijn verhogen.
  • En…zijn er andere zaken die je onrustig of gestresst maken?  In gezin, familie , op het werk?  Na de geboorte kan het de interactie tussen jou en je baby verstoren waardoor je minder kunt genieten of openstaan voor wat er ís.  Je kunt leren aandachtig te zijn met jezelf en je baby en goed voor jezelf zorgen zodat je weer voldoende emotioneel beschikbaar voor je baby en je de baby een veilige basis geeft. Je kunt een afspraak maken voor persoonlijke begeleiding, mindfulness training (persoonlijk) of mindful yoga.

 

Docent en persoonlijk begeleider

Ineke van Os. Gecertificeerd Mindfulness trainer en begeleider (MBSR en MBCT). Specialisaties als yoga docent bij zwangerschap, postnataal en babyyoga. Hypnobirthing docent en toepassing van hypnobirthing therapie. Massagetherapeut:  bij zwangerschap voor ontspanning / bij bekkenpijn. En na de geboorte  babymassage. Natuurgeneeskundig therapeut, aangesloten bij beroepsvereniging BATC.

Interesse? Mail of bel me 06 2522 0552